Het lijkt er tegenwoordig op dat bijna geen enkele sales – man of vrouw een cold call durft te plegen. Of durft te canvassen of sterker nog een follow-up telefoontje te doen na de tweede of derde keer.

Cold calling, feel the fear and do it anyway
Cold calling, feel the fear and do it anyway

Wij zijn ervan overtuigd dat dit gedrag is geboren uit luiheid. Na de economische recessie van 2008/2009 ging het economisch langzaam steeds beter en beter. Het werd vrij eenvoudig nieuwe klanten te krijgen via websites of referalls. Zo op het oog is hier niets mis mee toch?

Wij denken dat er wel wat mis is.

Het verkopen van producten en diensten is één van de oudste beroepen ter wereld. Wij zijn ervan overtuigd dat verkopen een ambacht is. Het gros van de sales-medewerkers willen er de moeite en tijd in in stoppen om de dingen gedaan krijgen. Het niet halen van targets is normaal geworden in bijna iedere sales-organisatie en het maakt niemand wat uit. Het management van het bedrijf verlaagt vaak zelfs de targets omdat “de targets niet haalbaar zijn”. Dat kan wat ons betreft niet de waarheid zijn! We vinden dat dit moet veranderen. Sales moet weer de motor worden van de organisatie en de sales-medewerkers moeten gemotiveerd worden, en het juiste willen doen. Sales is geen 9 – 5  job.

We vinden dat je trots moet zijn op je baan als sales-medewerker. De functietitel “accountmanager” is een functietitel die je met trots, en plezier moet dragen. Het niet behalen van je targets zou beschamend moeten werken! Voor jezelf, je manager, de eigenaar van het bedrijf en je gezin. We kunnen het niet genoeg benadrukken maar als je als sales-medewerker je target niet haalt heeft dat effect op de gehele organisatie. Dus, verman jezelf, haal je targets, wees creatief en leef je droomleven! Het is jagen of opgejaagd worden.

Accountmanagement is niet de laatste halte als je niet weet wat je wil worden. Veel mensen gaan de sales in omdat ze niet weten wat ze anders moeten.

Dus

Mocht je tijdens het lezen van deze tekst onzeker worden over jezelf en je performance. Aarzel dan niet en geef ons een cold call. We garanderen, je krijgt meteen tips waar je direct wat mee kan. Helemaal gratis.

Gratis advies

We horen vaak (en zeggen het zelf ook) als advies niets kost is het vaak ook niets waard. Hoewel we het hier mee eens zijn is het soms ook nodig om even een “push” in de juiste richting te krijgen. Onze omzet volgt wel. Gegarandeerd.