5 stappen die iedere cold-calling sessie tot een succes brengen
No. 1 Zet een doel
Koude acquisitie is best zwaar werk. Dat weet iedereen die het ooit gedaan heeft. Daarom moet je een duidelijk, meetbaar en haalbaar doel voor jezelf stellen. Zo werk je ieder moment van de dag ergens naartoe.
No. 2 Plan blokken in
Zeker als je andere taken hebt is het makkelijk om koude acquisitie even niet te doen omdat je “druk” bent. Iedereen in sales heeft weleens cold calling voor zich uitgeschoven met excuses als: “het bureau moet eerst opgeruimd worden”, “ik moet nog even naar het toilet”, “de verbinding kraakt als ik bel”, “ik zit er niet lekker in vandaag, ik doe het morgen wel”. Jij hoort niet bij deze club toch? Terwijl het één van de belangrijkste instrumenten is om meer business te doen. Blok blokken in om deze activiteiten te ontplooien, en hou je daaraan vast.
No. 3 Sta!
Als je aan het bellen bent “hoort” de andere kant hoe je aan het bellen bent. Ga dus niet onderuitgezakt bij je bureau zitten. Dit heeft een grote impact op hoe je je boodschap overbrengt. De andere kant merkt hoe je erbij zit. Geloof me. Ga staan, rechte rug, borst vooruit en bel trots en met een glimlach. Altijd!
No. 4 Meet resultaten
Meet alles wat je doet. Hoe lang zit je aan de telefoon, hoeveel calls kan je doen in een uur. Hoe vaak was er geen good-fit? Doe dit desnoods met pen en papier. Succes in koude acquisitie begint met meten. Begin met een target, en turf op een lijst af. Een doel kan zijn “ik wil 20 calls doen”. Zet dat getal op een papier en turf eronder het aantal calls die je hebt gedaan.
No. 5 Volg trainingen
Je stapt toch ook niet ongetraind achter het stuur van een auto? Waarom zou je het complexe vak van koude acquisitie dan wel kunnen zonder training? Dit is ook voor de salesmanagers die vinden dat “iedereen kan toch de telefoon oppakken?” Laat je trainen. Door wie maakt niet uit. Als je er maar uithaalt wat relevant voor jou is.